Ahoj, tak na úvod bych představil Jaguar 25
Jedná se o kajutovou plachetnici anglické tovární výroby. Konstrukce lodi je z pera Franka Butlera, zakladatele loděnice Catalina Yachts z USA. Loděnice Russel Marine Ltd. odkoupila v roce 1975 licenci na výrobu těchto lodí a prodával je v evropě pod svým obchodním jménem Jaguar. V licenci byli vyráběny typy Jaguar 22, 25, 27 a 30). Russel Marine Ltd produkoval lodě do roku 1980, od té doby výrobu plachetnic Jaguar převzala loděnice Canvey Yacht Builders (některé zdroje uvádějí, že Canvey Yacht Builders vyráběl Jaguary hned od začátku, ale “papírově” pod něj přešla výroba až v roce 1980), tehdy došlo k modernizaci Jaguaru 25 - byla zvýšena kajutová nástavba od stěžně dozadu o 8cm, čímž narostla stojná výška z 1,75m na 1,83m. Jaguaru 25 se mělo vyrobit kolem 940 exemplářů.
Tady pozor, plachetnice Jaguar nemají nic společného se stejnojmennou automobilkou. Automobilka Jaguar se s loděnicí i soudila, avšak soudní spor prohrála a tak plachetnice dál byly produkovány pod označením Jaguar.
Jaguar 25 byl vyráběn ve třech verzích kýlů, dvou verzích interiéru a dvou verzích kajutové nástavby.
Verze kýlů:
S pevným kýlem s ponorem 1,2m,
a s twinkýlem o ponoru 0,94m což je případ naší Sanru.

Tady je odlišnost od Cataliny, která twinkýl v nabídce neměla, Jaguar ho však zařadil do výroby díky větší využitelnosti twinkýlu v přílivových vodách. Loď při odlivu nasedne na dno a na svých dvou kýlech stabilně stojí bez další opory.
Typy interiérů:
Verze interiéru se lišily pouze uspořádáním sezení vlevo v salonu kdy jedna verze byla s lavicemi a stolem napříč lodí. Tato verze byla možná u všech variant kýlů - u ploutvokýlu je na kraji přední lavice ploutvová skříň.

a druhá verze, se sezením do písmene L a stolem v podélném směru. Tady je rozdíl oproti Catalině, která měla Lko obráceně, tedy sezení u hlavní přepážky. V této verzi interiéru nebylo možné mít mít ploutvokýl, protože zde není prostor pro ploutvovou skříň.
Verze kajutové nástavby byly s klasickou kajutou a později se zvýšenou částí nástavby od stěžně dozadu. Catalina nabízela klasickou nástavbu a nebo pop-top - tedy vzedací střechu nástavby, která u Jaguaru nikdy nebyla.
Pak ještě byla možnost buď s přívěsným motorem kdy pod kokpitem je podélné dvoulůžko, nebo se zabudovaným dieselmotorem který pod kokpitem ubere jedno lůžko. V loděnici se standartně osazoval motor Volvo Penta MD5A nebo Bukh DV8 s pohonem saildrive.
Žádné komentáře:
Okomentovat